"Giggijochbahn var langt det største projekt, jeg indtil nu har taget på mig, og det vil heller ikke ske igen lige med det samme. Selvfølgelig har hvert projekt sine prioriteter, dets ejendommeligheder og dets specifikke udfordringer, men det her var i en liga for sig.

Vi begyndte at planlægge Giggijochbahn allerede i efteråret 2014. Men først når du ser den færdige svævebane foran dig, så bliver du virkelig bevidst om, hvilke grænser, der har flyttet sig i den seneste tid. Hvad man har gjort muligt.

Jeg tror ikke, at udenforstående opfatter, eller kun tilnærmelsesvist kan gætte, hvad et sådant byggeprojekt, som Giggijochbahn faktisk indebærer. Og det er ikke ment nedsættende. Vi bliver ofte stillet spørgsmålet: Hvad laver I overhovedet om sommeren? Det er simpelthen ikke indlysende for mange, at der er meget knokle-arbejde, revision og daglig vedligeholdelse bag hele dette maskineri. "

 

Thomas Santer, Operations & Site Manager på Bergbahnen Sölden

 

Thomas Santer var 20 år gammel, da han begyndte på Bergbahnen Sölden i maj 2005. Næsten ti år senere var han som Operations & Site Manager med til at bygge den nuværende rekordindehaver for svævebaner: Giggijochbahn. Verdens mest kraftfulde 10-personers monorail, der kan bære 4.500 mennesker i timen.

 
Sölden
© Tirol Werbung/Lisa Hörterer
© Tirol Werbung/Gregor Sailer
Til top