© Tirol Werbung/Fritz Beck
© Tirol Werbung/Fritz Beck

Lær at stå på ski (igen)

Lærte du at stå på ski som barn og har så aldrig været på en skipist siden? Hvis man vover et comeback på ski, eller hvis det er allerførste gang, man prøver at stå på ski, tilbyder Tirol de optimale betingelser til hurtigt at komme til at nyde vintersportens glæder. Hvis man er opmærksom på de følgende fem punkter, er man næsten allerede ude på pisten.

1. skridt – Find det passende skiområde


© Tirol Werbung/Josef Mallaun

I de ca. 80 skiområder i Tirol er der naturligvis også begyndervenlige øveområder, skikurser og udlejning af udstyr. Men alligevel bør man på forhånd informere sig om, hvor man rejser hen. De fleste foretrækker rolige, overskuelige vintersportsområder til at starte med.

For alle dem, der ikke vil bryde hovedet med at planlægge deres start eller comeback på pisten, har Tirols skiområder også nogle specielle tilbud. Skiområdet i Pitztal, Ski Juwel Alpbachtal Wildschönau samt regionen Kitzbüheler Alpen St. Johann tilbyder skræddersyede startpakker til begyndere. Prisen indbefatter alt, hvad man har brug for: indkvartering, skikursus i små grupper, privat skilærer til folk, der har været væk fra pisten i mange år samt skiudlejning. I Ski Juwel Alpbachtal Wildschönau får man endda et "Alpbachtal Card" eller et "Wildschönau Card" oven i hatten, der giver adgang til andre ydelser som benyttelse af svømmehallen eller et program med sneskoture. Og hvis det hele ikke udvikler sig, som man håbede på, er der garanti for, at man får pengene for skikurset tilbage.

2. skridt – Øv de første sving med skilæreren


© Tirol Werbung/Fritz Beck

Med den rigtige teknik og en af de erfarne skiinstruktører i Tirol tager det kun nogle få timer at lære at stå på ski (igen). Både børn og voksne klarer nemt de første øvelser i sneen som fiskeben og at bruge en ski ad gangen, ligesom et løbehjul, hvis de får professionel vejledning. Tirols skiinstruktører har masser af tips og tricks, de får begynderne til at overvinde deres frygt, genopfrisker den gamle viden hos folk, der vover sig ud i et comeback og får god energi i bevægelserne.

3. skridt – Skal man købe eller leje det rigtige udstyr?


© Tirol Werbung/Robert Pupeter

Når man kommer til Tirol for at stå på ski, behøver man egentlig slet ikke tænke så meget over udstyret. Alt, hvad man har brug for til sjov i sneen på ski kan man finde her på stedet enten til at købe eller leje. Og man kan have fuld tillid til de anbefalinger, man får fra skiinstruktørerne, skikurserne og i sportsforretningerne i skiområderne.

Skiløb starter med den rigtige beklædning. Det kan altid betale sig at vælge den bedste kvalitet, der holder i flere sæsoner. Tøjet skal være funktionelt, varmt, kulde-, vind- og vandafvisende. Godt skitøj kan man også have på, når man skal kælke, gå med snesko eller på en vintertravetur. Derfor kan det i alle tilfælde betale sig for vinterfans at investere i skibukser, skijakke, skiundertøj, skisokker, en funktionel skitrøje og handsker. Og på hovedet skal man have en hjelm. Den kan man dog også leje.

Det væsentlige udstyr til skisport – selve skiene, skistøvlerne og skistavene – er det hurtigst at leje i en skiudlejning i det pågældende skiområde. Så slipper man for at slæbe det, man sparer penge og er sikker på at få udstyr i god kvalitet. Skikurserne i St. Johann in Tirol tilbyder en helt speciel service: Her kan man på et Meet & Greet-arrangement få hjælp af sin personlige skiinstruktør til at finde den passende udrustning. Hvis man overvejer at købe sit eget udstyr, bør man henvende sig til det faguddannede personale i sportsforretningerne. Her finder man kvalificerede medarbejdere, der ved, hvilken model, længde og form, der passer til den enkelte kunde. Begyndere starter som regel med kortere carvingski, der nemmere kan drejes.

På trods af de lave temperaturer er solen meget stærk oppe i bjergene, så derfor skal man også altid huske at have ski- eller solbriller på og at bruge solcreme og læbepomade med solfaktor.

4. skridt – Fysisk god form, sikkerhed på pisten


© Tirol Werbung

At stå på ski er ikke bare en herlig naturoplevelse, man holder sig samtidig også i god form, både fysisk og mentalt og mindsker derved bl.a. risikoen for blodpropper og hjertestop. Det er altså aldrig for sent at begynde at stå på ski (igen). For at få bedre kondition og nedsætte risikoen for at komme til skade bør man træne kroppen op for eksempel ved at løbe, cykle eller dyrke gymnastik. Disse fem øvelser egner sig perfekt til at komme i form til den kommende vintersæson derhjemme. Desuden bør man også altid varme godt op og strække musklerne, får man starter på pisten. I starten er det bedst at vælge korte strækninger og hele tiden holde pauser for at slappe af indimellem. Efterhånden kan man langsomt begynde på længere og længere pister.

De 10 regler for adfærd på ski fra Det Internationale Skiforbund (FIS) gælder for alle skiløbere og snowboardere og er med til at sørge for sikkerhed på pisterne. Både som nybegynder og ved et comeback bør man sætte sig ind i reglerne, før man kaster sig ud i skiløjerne.

5. skridt – Opbevaring og forberedelse af skiudrustningen


Hvad enten man har lejet eller købt sit eget udstyr, er det nemmest at opbevare ski og stave i bjergbanens eller skiskolens skistald efter en dag på pisten. Så kan man hente dem der igen næste morgen og starte direkte på pisterne. På den måde bliver vejen tilbage til hotellet nemmere, og det er heller ikke så besværligt at smutte ind på den nærmeste bar på vejen. Skistøvlerne er det til gengæld bedst at tage med hjem til sit logi, hvor man kan lade dem tørre i specielt indrettede rum. Med foropvarmede rum får man så en dejlig varm start på den næste dag.

Tirols skiinstruktører har øvelser til alle alderstrin og sværhedsgrader, så der også altid er plads til at have det sjovt. Der fastlægges individuelle mål for, hvad man skal lære, og man arbejder så sammen om at opnå de konkrete mål. Desuden kender de lokale skiinstruktører området virkelig godt, så de optimalt kan vurdere, hvilke bjergsider der egner sig til hvem, og hvornår det er tid til at tage næste skridt og vove sig ud på en længere og/eller stejlere pist. Det er en god hjælp, hvis der er øveområder for de voksne uden for børneparken, sådan som man for eksempel finder det i skiområdet Hochzeiger i Pitztal. Det muliggør en afslappet start. Desuden bruger man her også moderne teknikker som videoanalyser, hvis det ønskes.

De 3 bedste skiområder for begyndere og ved et comeback

Til top
Har din postkasse brug for en ferie?

Så abonnér på vores nyhedsbrev med eksklusive ferietips fra Tirol.