"Beslutningen var: Hvad gør vi med gården, hvad er næste skridt? Det var ikke så klart for mig, at jeg ville blive landmand. Men det blev klart, at jeg ville lave noget selv. "Når du gør det, gør det rigtigt," sagde vores far. I begyndelsen er folk altid skeptiske. I små lokalsamfund er det sådan: ”Kender jeg det ikke, kan jeg ikke lide det”. Men nu er der mange som er glade for vores bløde ost. Du skal bare tro på det.

Selvfølgelig har vi ikke længere så mange likvider, fordi vi har investeret så meget. Men der kommer flere kunder hver uge. Folk kan lide det bæredygtige og økologiske koncept. Dette påvirker prisen, men folk vil stadig gerne købe osten. Vi ønsker at bevare biodiversiteten i marken. Det kan også være en ældre ko, som giver mindre mælk, men længere. Det er heldigvis en generel udvikling i Tirol.

Jeg kan godt lide kredsløbet, fra hø til malkning til osteproduktion. Det er bare en god følelse, når der efter to eller tre ugers modning kommer en rigtig god ost ud. Og alle nyder godt af det, både vi som producenter og forbrugerne. En god camembert skal være cremet og blød, med en behageligt svampet aroma. Og den hvide kant skal lukkes pænt, så er jeg tilfreds."

 

Markus & Thomas Ehammer, Osteproducenter

 

„Mælkedrengene“ er end ikke 30 år gamle og producerer camembert af høj kvalitet i deres mejeri på Rehaberhof. Brødrene sælger i øjeblikket ca. 900 oste om ugen med et mål på 3.000 stk. Konceptet er baseret på bæredygtighed, regionalitet, friskhed og høj dyrevelfærd. Derudover er produkterne pakket i miljøvenlige emballager, og det enkle design er beregnet til især at appellere til unge.

 
Hopfgarten
© Tirol Werbung/Bert Heinzlmeier
© Tirol Werbung/Bert Heinzlmeier
Til top